Aναδημοσίευση από www.chiosnews.com |
«Έχουμε υποχρέωση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, που χρηματοδότησε την αναστήλωση των μνημείων της αρχαίας Αθήνας στο πλαίσιο των έργων Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων, να φροντίσουμε και αυτό το μνημείο της οθωμανικής περιόδου», τονίζει η γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟΤ Λίνα Μενδώνη σε δήλωσή της στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ με αφορμή την αναστήλωση του Φετιχιέ Τζαμί των Αθηνών. Στη Χίο αρκετά είναι τα Οθωμανικά μνημεία. Μερικά από αυτά έχουν συντηρηθεί πρόσφατα και χρησιμοποιούνται, αλλά παραμένουν αποθήκες, ενώ υπάρχουν και τα υπαίθρια όπως κρήνες και νεκροταφεία. Αυτή την περίοδο εργασίες γίνονται για την αναστήλωση του μιναρέ του Μετζητιέ Τζαμί στο κέντρο της πόλης, το οποίο αυτό το καλοκαίρι άνοιξε και πάλι ως Βυζαντινό Μουσείο. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τέμενος της πόλης και κτίστηκε το 1843-1846, σύμφωνα με το σουλτανικό μονόγραμμα (τουγρά) που διατηρείται πάνω από την κύρια είσοδο του κτηρίου. Έγινε με τη χορηγία του Σουλτάνου Αμπντούλ Μετζίτ- ως εκ τούτου καλείται και Μετζιτιέ- ο οποίος το εγκαινίασε κατά τη διάρκεια επίσκεψης του στη Χίο! Πιθανόν και πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές να εγκαινιαστεί και πάλι το Τζαμί που ανακαινίσθηκε με… χορηγία του Γ’ ΚΠΣ. Αρχισε το Σεπτέμβριο του 2005 και ολοκληρώθηκε 5 χρόνια αργότερα επί Πρωθυπουργίας Γεωργίου Παπανδρέου. Να δούμε αν θα έρθει ο ίδιος ο αρχηγός του Κράτους για το σκοπό αυτό, όπως πριν από 164 χρόνια… Δύο ακόμα μουσουλμανικά τεμένη βρίσκονται μέσα στο Κάστρο της πόλης (όπου ήταν και η Οθωμανική συνοικία) και στο Φραγκομαχαλά. Στο Φραγκομαχαλά είναι το Οσμανιέ Τζαμί. Έχει επισκευαστεί από την 3η ΕΒΑ και χρησιμοποιείται ως χώρος φύλαξης αρχαιολογικών ευρημάτων. Στο Κάστρο της Χίου είναι το Μπαϊρακλί Τζαμί που μετά από προσπάθειες 2 περίπου δεκαετιών παραχωρήθηκε πριν ένα χρόνο από την ALPHA τράπεζα στο υπουργείο Πολιτισμού. Η τράπεζα το είχε νοικιάσει σε επιχειρηματία που το χρησιμοποιούσε ως αποθήκη. Εργα στο ΜιναρέΣτα πλαίσια εξάλλου της αντιμετώπισης της ετοιμορροπίας του μιναρέ του Μετζητιέ τζαμιού τοποθετήθηκαν οι σκαλωσιές σε ένα έργο που χρηματοδοτείται με 600.000 ΕΥΡΩ από το πρόγραμμα «Αειφόρος Ανάπτυξη & Ποιότητα Ζωής στην Περιφέρεια Β. Αιγαίου». Οι αρχικές εργασίες αφορούν την καθαίρεση τμημάτων και την επανατοποθέτηση μόνο των υγειών τμημάτων, ενώ, όπου δεν μπορεί να υπάρξει επισκευή, θα κατασκευασθούν νέες λίθινες δομές, από το ίδιο υλικό, που είναι το πρωτότυπο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα σε 24 μήνες θα πρέπει να έχει παραδοθεί. Τάφος Καρά Αλή Στη δυτική πλευρά της πλατείας του Κάστρου σε μικρό περιφραγμένο χώρο 100 περίπου τ.μ. βρίσκεται το Οθωμανικό νεκροταφείο με κυριότερο ταφικό μνημείο που συνδέεται και μe την τοπική ιστορία αυτό του Καρά Αλή, Καπουντάν πασά του οθωμανικού στόλου του οποίου η ναυαρχίδα αν και έφερε το όνομα «Μπουρλότα Σαϊμάζ» («η καταφρονήτρια των πυρπολικών»), ανατινάχτηκε από τον Κωνσταντίνο Κανάρη στα 1822. Τα μνημεία του νεκροταφείου έχουν αναστηλωθεί, όμως συχνές- πυκνές είναι οι διαμαρτυρίες για τα αγριόχορτα που δεν τα καθαρίζουν εγκαίρως οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, όπως έγινε και αυτό το καλοκαίρι με το πλήθος των τούρκων επισκεπτών. Οι τελευταίοι μπορούν να χαρούν τον καφέ τους δίπλα και σε ένα άλλο σημαντικό μνημείο. Την Κρήνη του Αμπντούλ Χαμίτ που έγινε στα μέσα του 19ου αιώνα. Μέχρι την πρόσφατη ανακαίνιση της πλατείας ασφυκτιούσε δίπλα στα τραπεζάκια, σήμερα έχοντας ένα προστατευτικό κιγκλίδωμα, ξεχωρίζει ως μνημείο ενώ γενικά κρατείται καθαρή. Παραπλεύρως της κεντρικής πλατείας βρίσκεται και η Κρήνη Μελέκ Πασά ή καινούργια βρύση. Κατασκευάστηκε το έτος 1768 με χορηγία του Μελέκ Μεχμέτ Πασά , ιδιαίτερα σημαντικός αξιωματούχος και από σημαντικό οίκο Οθωμανών χιώτικης καταγωγής. Ενδιαφέρον έχει ο γλυπτός διάκοσμος όπως και τα εγκωμιακά επιγράμματα για τον ιδρυτή του μνημείου! Βλέπετε τότε δεν υπήρχαν οι εφημερίδες… Το έτος 2001 πραγματοποιήθηκαν εργασίες συντήρησης και ανάδειξης της κρήνης. Όμως τα φώτα που έχουν τοποθετηθεί σπάνια είναι αναμμένα για να προβάλλουν και τα αρχιτεκτονικά του μνημείου. Δηλώσεις Λίτσα Λύκου, αντινομάρχης- πρόεδρος Νομαρχιακής Επιτροπής Τουριστικής προβολής: «Όλα τα μνημεία από όπου και αν προέρχονται πρέπει να τα διατηρούμε, αναδεικνύοντας τα. Όπως θέλουμε άλλοι λαοί να σέβονται τα δικά μας, έτσι και εμείς πρέπει να κάνουμε το ίδιο. Πρόκειται για ένα κομμάτι της ιστορίας μας και ο πολιτισμός είναι κάτι που πρέπει να μένει και στις επόμενες γενιές» Βασίλης Αγιαννίδης, : συνεργάτης του Κέντρου Χιακών Μελετών «ΠΕΛΙΝΝΑΙΟ» Ένα μνημείο ανεξάρτητα από τι συμβολίζει αποτελεί και ένα έργο τέχνης και για αυτό πρέπει να προστατεύεται. Η τέχνη δεν έχει ούτε θρησκεία, ούτε σύνορα. Είναι παγκόσμια και αυτός είναι ο σκοπός της. Σε ότι αφορά την ισλαμική τέχνη είναι πολύ σημαντική η αρχιτεκτονική και η διακόσμηση της. Αποτελούν επίσης ένα τμήμα του παρελθόντος του νησιού. Ας σκεφτούμε ότι στη Γερμανία τα στρατόπεδα συγκέντρωσης αποτελούν σήμερα επισκέψιμους χώρους. Αποτελούν ακόμα έργα ελλήνων, αφού όχι μόνο οι εργάτες αλλά και οι αρχιτέκτονες ήταν πολλές φορές έλληνες. ΠΗΓΗ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ Θ. ΠΥΛΙΩΤΗ ΣΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ του Β. Αιγαίου" |
---|